29 بهمن 1395

محورهای هشت گانه برنامه تعالی

مولف: پریزاد بهجت   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
3/5

 
 

محور های هشت گانه برنامه تعالی مدرسه

محور یک : استلزامات برنامه ریزی

1 – دسترسی آسان به اسناد بالا دستی

2 -  آگاهی مدیر  ،  معاونین و کارکنان نسبت به مفاد مندرج در اسناد بالا دستی

3 -  تدوین ماموریت و چشم انداز مدرسه

4 -  آگاه سازی و آگاهی ذینفعان نسبت به ماموریت ها ، چشم اندازها و برنامه عملیاتی  (  برنامه سالانه مدرسه  )

5 -  تدوین میثاق نامه  (  بیانیه ارزش ها  )  مدرسه و آگاهی ذی نفعان نسبت به آن

 

 

محور  دو    :  توسعه توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی

1 -  تدوین برنامه عمل

2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 -  بستر سازی و توسعه ی فرهنگ مطالعه و پژوهش

4 -  کیفیت بخشی به شورای مدرسه

5 -  کیفیت بخشی به شورای معلمان

6 -  آموزش تخصصی -  حرفه ای و تبادل تجربه

7 -  افزایش نقش راهنمایی تحصیلی و تربیتی کارکنان

8 -  حضور موفق در عرصه های رقابت ( در سال تحصیلی جاری و سال قبل )

9 – ایجاد ساز و کارهای تشویقی برای کارکنان موفق در عرصه  های رقابت

 

 

محور سه  :  استقرار نظام یاددهی یادگیری

1 -   تدوین برنامه عمل                                     

                      2 -  پایش و بهبود عملکرد 

3 -  هدایت و راهبری دبیران در جهت  بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی

4 -  بهره گیری از فضا و تجهیزات مناسب آموزشی و ورزشی

5 -   ساخت و بهره گیری از کار افزارهای آموزشی و تربیتی تولید شده

6 -  هوشمند سازی  مدرسه و کلاس درس

7 -  بهره گیری از روش های غعال و خلاق در فرآیند یاددهی – یادگیری

8 -  اجرای مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی – تربیتی

9 -   توسعه فعالیت های علمی  -  پژوهشی

10 -  ایجاد شرایط استفاده از ظرفیت دیگر محیط های یادگیری

11 -  توسعه فعالیت های فوق برنامه آموزشی  

 

 

 

محور چهار  :  توسعه مشارکت دانش آموزان در مدرسه

1 -   تدوین برنامه عمل                                                  

        2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 – فراهم آوردن زمینه مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

4 -  بهره گیری از مشارکت دانش آموزان در     اداره مدرسه

5 -  فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز جهت شکل گیری و استفاده بهینه از تشکل ها و شورای دانش آموزی

6 – میزان مشارکت و موفقیت دانش آموزان در امور تحصیلی  -  تربیتی ، مطالعه و پژوهش ، جشنواره ها ، مسابقات  (  علمی ،  قرآن و معارف اسلامی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی  و . . .

7 -  ایجاد سازو کارهای تشویقی برای دانش آموزان موفق در عرصه رقابت  

 

 

 

محور پنج :  توسعه مشارکت اولیا  در مدرسه

1 -   تدوین برنامه عمل                                                  

  2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 – فراهم آوردن زمینه های مناسب      مشارکت اولیا

4 -  استفاده بهینه از مشارکت اولیا در زمینه های علمی  ، تخصصی  ،  فنی  ،  اقتصادی  و . ..

5 -  ارتقاء سطح دانش و اطلاعات اولیا و ارائه  خدمات آموزشی – مشاوره ای

6 -  شناسایی و بهره گیری از مشارکت های برون سازمانی

7 -  ایجاد سازو کارهای تشویقی برای اولیا در جهت افزایش مشارکت آنان  در بخش های برنامه ریزی ، اجرایی و ارزیابی            

                                                                                                         

 

محور شش :  ارتقاء سلامت ، تربیت بدنی ، پیشگیری و ایمنی

1 -   تدوین برنامه عمل                                                  

   2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 -  ارتقاء بهداشت عمومی مدرسه

4 -  فراهم سازی شرایط ایمن در مدرسه

5 -  زیبا سازی و نشاط فضای فیزیکی مدرسه

6 -  ارتقاء سطح ارتباط صمیمانه و احترام آمیز میان دانش آموزان ، کارکنان و اولیا

7 -     پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدرسه

8 -  توسعه تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی در مدرسه  

 

 

محور هفت :  توسعه فعالیت های  پرورشی و فرهنگی

1 -   تدوین برنامه عمل                                                  

 2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 -  زمینه سازی برای اجرای کیفی فعالیت های پرورشی و فرهنگی

4 -  اجرای فعالیت های پرورشی و فرهنگی

5 -  میزان رضایتمندی از فعالیت های پرورشی و فرهنگی      

 

 

محور هشت :  مدیریت امور اجرایی و اداری

1 -   تدوین برنامه عمل                                                  

 2 -  پایش و بهبود عملکرد

3 -  حسن اجرای قوانین و مقررات

4 -  حسن اجرای امور مالی

5 -  مستند سازی و بایگانی مناسب

 

تعداد مشاهده (7453)       نظرات (2)

نظرات کاربران درباره مقاله "محورهای هشت گانه برنامه تعالی"


با عرض سلام ادب و احترام باستحضار میرساند برنامه مدون و استراتژیک در قالب زمان و مکان و افراد معنا پیدا میکند مضافا طرح تعالی نیز همانند یرنامه های استراتزیک و پایه ای میباشد میبایست تمام برنامه های پیشنهادی پس از مشورت و تائید و تصویب نهائی در قالب برنامه های کوتاه مدت - میان مدت - و بلند مدت به اجرا در بیایند در اینگونه طرحها مسئولیت افراد در قبال انجام طرح در قالب زمان مشخص و در طول زمان انجام ماموریت دائما طرحها بازبینی و کنترل میگردند و در واقع بر اساس علوم موجود هر قسمت از اجزای طرج بصورت پروژه به افراد منتخب واگذار گردیده ومسئولیت اجرا و اتمام پروژه بعهده شخص منتخب میباشد لذا تحریر اصول و بندهای طرح تعالی بسیار خوب و مفید خواهد بود در صورتی که به منصه ظهور و طلوع در بیاید . با احترام حسین اسمعیل نائینی پدر دانش اموز ندا اسمعیل نائینی پایه دهم علوم تجربی

ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما عزیزان بسیار عالی و کامل توضیح دادید در راستای سند تحول بنیادین طرح تعالی را بسیار کامل اجرا می کنید.در محضر شما باید شاگردی کنیم .ان شالله در همه مراحل آموزشی موفق و موید باشید. به سایت ما هم سر بزنید https://moallemblog.com

نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید